Friday, 12 July 2013

Sahur, 3 Ramadhan.

Assalamualaikum...

Dah 3 hari puasa. Ok ke? anak-anak ok tak? Ke mak ayah yang tak ok? hehe
Sahur tu kalau dikejutkan dengan penuh kasih sayang, kata-kata lembut dan gurau senda, insyaAllah takkan jadi masalah, walaupun yang paling susah nak bangun tidur - Boboy.

Method yang digunakan :-
1.  secawan koko ais
2.  bunyi ayam. =.=''

Haah, bunyi ayam. Mesti korang ingat bunyi ayam berkokok. Teeettt.. salah. Bunyi ayam belanda. Kluk.. klukk.. klukk.. Mesti terkekek-kekek gelak kawan tu dengar bunyi ayam. Bila dah senyum, bila dah gelak, makan pun laju je la..




Kakak dah ok sangat alhamdulillah. Senang kejut, dan pandai dah kemas lepas sahur. Pinggan mangkuk yang pakai semua dia basuhkan. :')
Cuma pagi ni dia batuk. Suara pun dah lain. Tu yang kalut bancuh madu lemon bagi dia pagi tadi. Harap-harap ok la sikit..

tengok kat tengkuk.. lawo dok? dari baby lagi dah tu. cara mudah nak tengok dia nangis ialah amik bantal tu dan sorok.


Anak daraku... yang ni memang takde masalah bangun n makan sahur. Dari kecik lagi memang tak banyak karenah. Alhamdulillah...

Kesimpulannya : kejut anak elok-elok, kejut ayah anak elok-elok.. tau... jangan main sergah je. Bulan puasa kena banyak sabar no. heheh..

Oh ye.. mana-mana ada anak yang macam takde selera je makan sahur, lemah gemalai je menyuap, senang je. Suapkan. Konfem laju. Tak caye ce try. :)

Tuesday, 9 July 2013

Shocked!


Assalamualaikum wbt...
Puasa tak? Selamat menjalankan ibadah puasa~
Blog ni sebenarnya dah lama diabaikan. Entah kenapa pagi ni rasa macam nak melawat kawasan.. Serious aku memang terkejut tengok gambar anak-anak aku kat tepi tu. Kalau tak silap gambar tu di snap masa si kakak darjah 2 dan si adik 5 tahun. 

Currently... kat tepi tulah dorang.. tersentap sikit rasa hati ni.. Dah makin membesar... Tak tahu nak react macamana. Separuh hati rasa seronok.. seronok sebab dah senang sikit sekarang. Takdela susah payah nak tukar lampin, nak mandikan semua. Kalau nak pergi mana-mana pun senang sekarang ni, tak payah nak ngisahkan susu lampin bla bla bla... 

Tapi dikebanyakkan masa ada rasa sedih dalam hati ni. Dorang dah besar, maknanya... hadirnya watak bernama 'kawan' dalam hidup dorang.. Memang tak salah berkawan, cuma aku rasa sikit terkilan, sedikit sebanyak peranan aku sabagai kawan dorang dah tergugat sikit sekarang. :(

Tapi takpelah dok? Memang perjalanan hidup macam tu. Melalui fasa-fasa tertentu.
Persoalannya sekarang, bersediakah aku menangani emosi kecelaruan identiti pra-remaja nanti?
Eii.. seram mak.
Doa dan tawakkal jela kan.